Galleri
Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Vederlagsfri fys.

Her er du: Forsiden - At leve med dystoni - Vederlagsfri fys.
Bruger
Dea
Nyt medlem
Skrevet: 25-09-2016 10:34:27
Vederlagsfri fys.
Kære alle.
Jeg er helt ny i dette forum. Og med diagnosen dystoni. Jeg er stadigvæk under udredning. Min dystoni startede da jeg var omkring 3 år. Og har været i mit liv altid. Blot uden navn før nu. Der menes at jeg har generaliseret dystoni i udvikling fra barndommen. Jeg er stærkt ramt i hele kroppen. Med spastiske ben og tvangsdrejning af hovedet mod venstre. Jeg har sådan set ikke et område der ikke er ramt. Det svinger i grad og frekvens. Men væk er det aldrig.
Det som jeg egentlig vil sige er... Jeg har fået vederlagsfri fysioterapi. Jeg kan læse, at flere er i tvivl om de er berettiget. Det er I. Hvis man kan klare sig selv 24/7 så kan man få holdtræning. Hvis man derimod ikke kan klare sig selv 24/7 uden hjælpemidler eller hjælp fra andre, så kan man få holdtræning, individuel træning og behandlinger. Der skelnes mellem progressiv sygdom og fysisk handicap. Man kan godt have en progressiv sygdom og der af et fysisk handicap. Man kan også have en progressiv sygdom og ikke et handicap der af. Sådan groft sagt. Jeg har desuden fået vederlagsfri ridefysioterapi.
Men alle kan som minimum få vederlagsfri fys til holdtræning med diagnosen dystoni. Det er egen læge, der laver henvisningen og det sker selvfølgelig i samarbejde med neurologerne.
Personligt er jeg af sted flere gange ugentligt til forskellige former for træning og behandling. Det svinger hvad udbyttet er. Men det giver livsglæde for mig at være i bevægeglæden.

Rigtig god dag til Jer alle.
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Dansk Dystoniforening  |  Vestergade 105 B  |  8464 Galten  |  Telefon 7178 7991