Galleri
Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Torticollis kan trænes væk

Her er du: Forsiden - Gode råd og idéer - Torticollis kan trænes væk
Bruger
Grethe V
Nyt medlem
Skrevet: 30-11-2015 16:34:40
Torticollis kan trænes væk
Kan Torticollis delvis trænes væk?
I 2006 fik jeg konstateret Torticollis efter en del år, hvor jeg blev sendt rundt i systemet, da min egen læge
ikke anede, hvad jeg fejlede. Mange kan nok nikke genkendende til dette forløb. Manglende nattesøvn
pga. spændinger og hovedrysten, var for mig et af de helt store problemer.
Jeg er siden hver tredje måned blevet behandlet med botox, og har haft de bivirkninger, som man normalt
får: Problemer med at holde hovedet, synkebesvær, smerter i skuldrene og ryggen osv. Alt i alt godt træls,
som man siger her i Nordjylland.
Jeg har i alle disse år heldigvis gået til behandling og træning hos en meget dygtig fysioterapeut.
I januar 2015 kom jeg galt af sted med mit højre knæ, og rev ledbåndet på indersiden af knæet helt over. Ø
v, endnu et problem at kæmpe med. Jeg var så heldig, at min fysioterapeut også lod mig træne mit knæ, nå
r jeg var til den ugentlige træning, og nu kommer min pointe:
I august fik man ved fysioterapeuten en ny træningsmaskine en Thorax Trainer. Jeg skulle prøve maskinen,
da det var god træning for mit knæ, og det var det også. Det havde ingen indflydelse på min torticollis.
Ugen efter trænede jeg igen (mandag) på maskinen, intet at bemærke, men den følgende morgen vågnede
jeg efter en helt nats søvn, uden spændinger og uden smerter, og uden at mine arme var krøllet helt rundt
om hovedet, i forsøg på at holde det. Min første tanke var: Nu er du død. Men det fandt jeg jo hurtigt ud
af, at jeg ikke var. Jeg var euforisk, følte mig helt normal, hvilken fantastisk fornemmelse.
Det holdt helt til fredag eftermiddag, så begyndte problemerne igen, og mandag, hvor jeg skulle til træning
igen, havde jeg det, som jeg plejede. Jeg trænede igen på maskinen, og næste morgen vågnede jeg igen
stort set fri for symptomer, og det har jeg været siden.
Min torticollis er ikke væk, men når mit hoved vil dreje, og det begynder at ryste, er det mig der
bestemmer og får det til at holde op. Jeg har her hjemme lavet en primitiv efterligning af Thorax Traineren
med et par elastikker. Og hver dag træner jeg. Hvis jeg flere dage i træk ikke får trænet, begynder min
hovedrysten igen. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke fået botox i 7 måneder.
Og nu får jeg de fleste nætter sovet flere timer i træk, og nogen gange hele natten, hvilket har givet mig
livskvaliteten og energien tilbage.
I mange år har min familie været i Norge for at gå på langrendsski, og hver gang har det haft en godt effekt
på min torticollis, og det er netop disse bevægelser, der efterlignes på maskinen.
Min teori er: Pga. sommerferien gik der 4 måneder, hvor jeg ikke fik botox, det betød, at da jeg startede på
Thorax træneren, var mine nakke- og rygmuskler modtagelig for træning, hvad de ellers ikke har været i 9 å
r. Jeg har fået muskler i nakken, som jeg kan kontrollere.
Se det på Facebook: www.facebook.com
Eller søg på Grethe Vynne
Går man ind på det anviste link kan man se, hvordan jeg træner. Jeg tager 50 tag med parallelle stave, 60
med stavene i klassisk stil, og 20 -30 hvor jeg får benet med. Dette gentager jeg 2 til 3 gange, hvor jeg ind
imellem træner på et andet redskab. Når jeg træner hjemme med elastikken, kan jeg kun holde til én
runde.
Grethe
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Dansk Dystoniforening  |  Vestergade 105 B  |  8464 Galten  |  Telefon 7178 7991