Galleri
Forårets foredrag
Forårets foredrag i foreningen - tilmeld dig allerede nu!
Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Har jeg mon dystoni efter slag mod nakken???

Her er du: Forsiden - Gode råd og idéer - Har jeg mon dystoni efter slag mod nakken???
Bruger
Pia
Skrevet: 17-03-2010 09:20:54
Har jeg mon dystoni efter slag mod nakken???
Hej for et år siden fik jeg tre tabutetter i nakken på mit arbejde og fik efterfølgende de fleste symptomer som man har ved piskesmæld (siger neurologen ihvertfald) men for tre mdr. siden blev jeg indlagt med svære spændinger-eller en slags trykken i mit hovede som er helt uudholdeligt. mr scanningen viste kun nogle fire hvide pletter i hjernen og jeg blev undersøgt for sclerose fordi det har min mor, og fordi de syntes mine reflekser var lige lovlig hyper men det har jeg ikke. så blev jeg sendt hjem med besked om at opsøge min egen læge. indtil for tre mdr. siden har jeg passet mit job, men et kan jeg ikke mere, fordi den trykken/spændinger i nakken og hovedet og jeg holder det ikke ud meere nu. jeg har et lille barn på tre år som jeg prøver at ha' overskud til, men det har jeg næsten ikke, og slet ikke de dage hvor det er rigtig slemt. Hva siger I er det mon her jeg høre til? jeg har læst et sted herinde, jeg kan bare ikke lige finde det at man kan udløse dystoni efter et par år med piskesmæld og jeg har læst noget om at man kan blive opereret i tyskland???? ved nogen noget? jeg vil ha' mit eget liv tilbage:-(
jytte larsen
Skrevet: 17-03-2010 23:45:10
Mia V. og andre har skrevet en del om deres forløb, før, under og efter. (her på dystonidebatten fra år 2007 og frem).
Derudover har Mia V. i to artikler til bladet "PTU" beskrevet sit eget tilfælde.
Kan vist ses på nettet - se tidl. i dystonidebatten med links!

Har også selv haft et par "bjæf" med i debatten,bl.a. om cervikal dystoni og atlantoaxial rotary m.m.

Den 22 april 2010 er der af PTU, på Herlev Hospital et heldagsmøde med indlæg fra bl.a. en finsk Neuroradiolog fra Vantaa der er den eneste i Norden som kan (og vil) udføre fMRI ad cervical columna og sener/ligamenter og andre bløddele. Det vil sige MR scan. med funktionsoptagelser (ekstension/fleksion m.m.) også kaldet bøje hovedet forover, bagover, til siderne m.m. og derved kan påvise evt. skader, ødemer el.a. f.eks. instabillitet/løshed og dermed mulig påvirkning af rygmarv og/eller hjernestamme.
I Danmark udføres MR kun i såkaldt "neutral stilling" liggende fikseret på et leje og derfor kan evt. påvirkning under funktion ikke ses.
I Danmark udføres kun funktionsoptagelser med røntgen det vil forenklet sige; "knogler".
pia
Skrevet: 18-03-2010 10:36:30
Hej igen hvrdan kommer man med til det møde,eller blir undersøgt af ham?
Kan desværre ikke læse hverken bøger,blade elller ved pc ret længe af gangnen har problemer med det efter min ulykke...
jytte
Skrevet: 18-03-2010 20:44:29
Arr.på Herlev hosp., tilmelding gennem f.eks. PTU
pris for deltagelse er omkring 500,- kr.

"Han" er en "hun" og fra Finland.

(Neuroradiolog dr. med. E.Volle i München eksisterer desværre ikke mere)

MD, PhD, radiologist
Raija Mikkonen
Vantaan Magneetti OY
Jönsaksentie 6
01600 Vantaa

E-mail:
raija.mikkonen@vantaanmagneetti.fi

tel.:+35895306620
tel.:+358405898251

Der er også en hjemmeside, men husker den ikke præcist.
----------------------------------
jytte
Skrevet: 14-04-2010 00:59:03
Hej Pia O.

Hvordan går det dig?
Jeanette Ryberg Johannsen
Skrevet: 16-04-2010 13:10:49
Kære Pia og Pia.
Har tjekket PTU ang. arrangementet på Herlev Sygehus.
Søg på PTU og vælg Whiplash Konference 2010. Det er korrekt at det er et heldagsarrangement.
Udover den finske radiolog er kirurgen fra Tyskland, som operede Mia en af foredragsholderne. Der er andre foredragsholdere.

Det lyder meget interessant, selvom det er rettet konkret mod whiplash og følgevirkninger osv.

Jeg har selv torticollis, som blev udløst efter cykelstyrt.
Der er fundet sammenhæng mellem hoved og nakketraumer og dystoni. Derfor kan denne konference være relevant.

Konferencen er for alle, men som medlem af whiplashforening eller PTU er prisen 500 kr. Det er måske også muligt for dystoniforenings medlemmer at komme med til samme pris.

Det kan da altid undersøges, mener at der er et tlf. nummer inde på tilmeldingssiden.
Venlig hilsen
Jeanette
Jeanette Ryberg Johannsen
Skrevet: 16-04-2010 13:12:50
Det skulle selvfølge have været:
Kære Pia og Jytte
I ovenstående indlæg.
Kh. Jeanette
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Kalender
6.9.14
Lolland og Falster, Nordvestsjælland, Vest- og Sydsjælland

Lørdag den 26. april havde vi et godt lokalmøde i Korsør hos Susanne.
...
9.10.14
Midt- og Vestjylland
Torsdag d. 9. oktober kl. 19 hos:
Knud KirkegaardBørglumvej 1, 1. tv7400...
Dansk Dystoniforening  |  Middelfartvej 601 B  |  5491 Blommenslyst  |  Telefon 7026 6160