Galleri
Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

maden galt i halsen

Her er du: Forsiden - At leve med dystoni - maden galt i halsen
Bruger
Pia Christensen
Skrevet: 03-04-2008 22:11:55
maden galt i halsen
Hej

Jeg vil gerne høre om der er andre med dystoni, som har problemer med, at man tit får maden "galt" i halsen og næsten ikke kan få det hostet op?
Jeg synes at jeg har fået flere tilfælde og at der ikke skal meget til, som om der er et bestomt sted i halsen som er mere følsomt og som udløser hoste.
Den anden dag var jeg ved at blive kvalt fordi en ært var røget forkert, det var først da jeg fik hovedet nedad at den kom op.

Kærlig hilsen
fra den nybagte bedstemor Pia
Han er bare verdens sødeste baby
MARIANN
Skrevet: 04-04-2008 13:11:32
Hej Pia,

Først mange tillykker med dit nye liv som farmor.
Pragtfuldt ikk....

Dernæst til det med at få mad galt i halsen.

Jeg har Torticollis, og jeg har også oplevet noget lignende.

Det sker sjældent, men jeg har oplevet det, af og til med både mad og sågar mit eget spyt, som selv finder vej, direkte i den gale hals.

Det har faktisk også undret mig, når det skete.

kh
Mariann

Højst ubehageligt. Man hoster og hoster.

Og i
Ja, det være sig mad eller
MARIANN
Skrevet: 04-04-2008 13:13:47
........ lige mig igen

Der fulgte lige et sætninger med, som jeg ikke fik fjernet, inden afsendelsen.

kh
Mariann
Paw Christensen
Skrevet: 19-07-2008 15:00:26
Hej pia.

Jeg er 30 år, har levet med spasmodisk torticollis siden jeg var 17. Problemer med at synke maden kommer som regel efter at man har modtaget en alt for stor dosis botox. Har spist tykmælk og yoghurt i de perioder hvor mine synkereflekser ikke fungerede optimalt. Som regel højest en uge. : )
Du er velkommen til at skrive til mig hvis du har brug for at tale med een som har levet med det i mange år men som alligevel har et rigtigt godt liv.

Vh.

Paw
Pia Christensen
Skrevet: 22-07-2008 20:30:14
Hej Paw

Tak for dit svar, jeg får ikke botox i halsen, kæberne, det tør de ikke de er bange for at jeg bliver lammet i stedet, så jeg får 5 stik rundt om øjnene og et i øjenlåget, denne gang har jeg fået synsforstyrrelser på venstre øje og et blåt øje på det højre, men det fortager sig som regel efter en to ugers tid.

Min neurolog sagde jeg skulle til øre, næse og hals lægen, fordi nogle nerver kunne ligge yderligt og ved berøring af maden give de symp. jeg har.

Men lige nu har jeg ferie og min mand har lige fået en ballonudvidelse af hjertet, så vi puster ud!

Pia
Helleanette
Nyt medlem
Skrevet: 22-08-2015 18:01:32
Hej Pia... Jeg er født med tortiocollis og en blødning i hovedet. Om det er herfor jeg har fået konstateret adhd da man får nogen følgeproblemer.
Som nyt de sidste par år når jeg drejer hovet modsat siden jeg har sygedommen ja så giver det et smæld /stød i halsen.. Forklaring på min egen måde er som om to hårde genstande gnides hårdt mod hinanden presser for at komme forbi , når det så lykkedes giver det et smæld. Jeg har vanskeligheder i venstre side og har prøvet lige fra pølsegift til alternativt .. Men som nyt har jeg problemer med at synke og kan endda få det galt i halsen så det glider smertefuldt ned. Det er værst når jeg er stresset.
Ved du evt om der er hjælp at få jeg tænker her på handicapbil eller andet da jeg har problemer med drejning af nakke osv..
Hvordan oplever du dette? Jeg har spasmer i mundvig samt ved øjet hvor det sitrer ...
Hilsen helleanette
Tove
Nyt medlem
Skrevet: 05-09-2015 17:19:32
Hej med jer.
Jeg er 63 år og har haft dystoni i mange år, men først fået diagnosen den 8.6.15. Jeg fik samtidig 6 injektioner botox i nakke og hals. Jeg synes, at lammelsen i hals og nakke var meget ubehagelig, jeg følte mig helt fastlåst og havde også problemer med at få noget galt i halsen, især væske og spyt, og det giver en voldsom og trættende hoste. Jeg skal have scannet hoved og nakke den 1.10. oghave ny botoxbehandlig derefter, det tror jeg ikke, at jeg vil, for jeg har det langt bedre nu hvor virkningen af den første behandling er ved at være væk. Jeg laver medicinsk qi gong, og det holder hals og skuldre smidige og er med til at holde hovedet i den rigtige stilling. Jeg har også fået foreløbig 3 akupunkturbehandlinger, og det har løsnet de stive muskler, rettet op på resten af kroppen og dæmpet smerterne. Akupunkturen giver positive bivirkninger, f.eks. mere energi, så det foretrækker jeg frem for indsprøjtninger med gift. Jeg tror, at dystoni er svær at behandle rigtigt, fordi den giver et utal af forskellige symptomer, så vi må nok hver i sær finde den bedste løsning for os. De bedste ønsker for jer. Venlig hilsen Tove.
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Dansk Dystoniforening  |  Vestergade 105 B  |  8464 Galten  |  Telefon 7178 7991